reklama

Boršč

Toť nedávno som bol naďabil v jednom supermarkete na červenú repu – keď som uvidel tú cenu, očičká sa mi rozžiarili ako dve 200 Wattové žiarovky. Veď uznajte - bez desiatich halierov šesť korún za kilo. No nekúpte to :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Keďže patrím ku klasickým „chalibačným“ zákazníkom, neodolal som a kúpil som. A nekúpil som si kilo, ale rovno päť. Veď ide zima, cvikla je chutná a – čuduj sa svete – vraj aj zdravá. Aspoň tak tvrdia doktori. Či si za slovom budú stáť aj zajtra je už otázne – stačí si spomenúť na ich tvrdenia o nezdravosti bravčovej masti či vajec, ktoré už majú opäť požehnanie v našich kuchyniach...
Ale späť k repe – hneď ako som sa vrátil s mojim úlovkom z obchodu, niekoľko som ich uvaril a schrúmal len tak. A popritom rozmýšľal, čo by sa z nej dalo uvariť. Hneď prvý nápad aj dostal zelenú. Rozhodol som sa uvariť boršč.
Už nejaký ten rôčik som rusofil – ruská hudba, literatúra, zvyky ale najmä reč mi zaimponovali až natoľko, že som sa rozhodol učiť sa po rusky – síce iba ako samouk, ale na dorozumenie mi to stačí :) Tak som si začal aj písať s niekoľkými Ruskami – medzi inými aj s Marinou z Krasnodarského kraja (región na juhu Ruska), ktorá mi poslala recept na túto typicky ruskú polievku. Včera som ho konečne vyskúšal a musím skromne poznamenať – podarilo sa.
Bolo by asi neslušné nepodeliť sa o recept, a keďže v súčasnosti je neoddeliteľnou súčasťou života aj finančná stránka, k jednotlivým položkám receptu pridám aj ceny, aby ste si mohli urobiť predstavu o tom, koľko ma plný hrniec stál.

5 stredne veľkých cvikiel (ak zoženiete červenú repu, môže byť aj tá) 6,20
5 stredne veľkých mrkiev 7,70
2 väčšie cibule 7,50
4 stredne veľké zemiaky 7,50
menšia hlávka červenej kapusty (stačila mi polovica z kilovej) 6,50
hovädzie mäso (aké len chcete, ja som kúpil krásne z krku) – ca. 500G – 75,50
paradajkový pretlak 13,00
kyslá smotana 11,90
Spolu 135,80 Sk za bájočko 6 litrov vynikajúcej a sýtej polievky :)

Postup bol nasledovný – cviklu, mrkvu a zemiaky som očistil a nakrájal na kocočky, kapustu na rezančeky. Na oleji som opražil najemno nakrájanú cibuľu a pridal som k nej zeleninu. Keď bola opražená, dal som ju do bujónu z mäsa (tiež nakrájaného na kocky), pridal zemiaky a povaril, kým nezmäkli. Ako vždy som mal pred varením veľké oči a malý hrniec a tak som tej zeleniny podusil priveľa. Preto som si z nej odobral do misky a dal do chladničky – ak nie do polievky, môže sa zjesť aj taká samotná :) Dochutil som to pretlakom, soľou, korením a nechal prevrieť, potom som to odstavil a nechal stáť 15 minút.
Boršč som servíroval v ruskom štýle – s kyslou smotanou a petržlenovou vňaťou, podľa chuti ho možno trošku zvýrazniť octom alebo citrónovou šťavou.
Prijatnogo appetita, druzja :)

Za realizáciu projektu ďakujem Marine za jej know-how, mame za nájdenie a nadiktovanie receptu cez telefón, môjmu zamestnávateľovi za gastrolístky, pánovi z mäsiarstva vedľa mojej pobočky za krásne mäso, obchodnému domu ocseT z Kamenného námestia za zeleninku a za fronty pri pokladniach a mojej Láske za pomoc pri finalizácii (t.j. čistení, miešaní, dochucovaní a konzumovaní) a tiež všetkým, ktorí ma podporovali v mojom snažení.

DOPLNENIE K VÝROBE BUJÓNU : mäsko umyjeme, nakrájame na kocky a dáme do

a) studenej vody, ak chceme mať silný vývar
b) vlažnej až horúcej vody, ak až taký silný vývar nepotrebujeme,

privedieme k varu a varíme do polomäkka (dĺžka varenia závisí od druhu mäsa, veku zvieraťa, dokonca aj od pohlavia ;) ), potom odstavíme.
Po pridaní zeleniny sa polievka varí, kým nezmäknú zemiaky. Solíme až chvíľu po pridaní zemiakov, pretože tie časť soli vtiahnu do seba a preto by sme mali skreslenú chuť.
Všetko krájame na približne rovnako veľké kocky, aby sa všetko rovnomerne uvarilo.



Miroslav Blažek

Miroslav Blažek

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mojou prácou je posielať ľudí do teplých krajín - ja to s radosťou robím a oni mi za to platia :) Zoznam autorových rubrík:  Sťažnosti a horekovaniaNáročné recepty pre amatérovNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu